Vaelluksen ei tarvitse olla nälkäkuuri!
Blogi

Vaelluksen ei tarvitse olla nälkäkuuri!

Retkeilijät tietävät kuinka tärkeässä roolissa ruoka reissussa on, siksi vaelluksen ruokalistan suunnittelulle kannattaakin omistaa oma kirjoituksensa. Rinkan kanssa kulkeminen kuluttaa runsaasti energiaa ja ruokaa kannattaakin varata normaaliin kulutukseen verrattuna puolitoista- tai kaksinkertainen määrä ja ruokaa tulee aina varata yhtä ylimääräistä päivää varten. Eväitä suunnitellessa kannattaa ottaa huomioon ruokien paino, sillä turha paino rinkassa alkaa tuntua nopeasti. Ruokavalion tulisi sisältää tasapainoisesti hiilihydraatteja, rasvoja ja proteiineja, jotta vaelluksella jaksaisi mahdollisimman hyvin. Luonnossa voi loihtia varsinaisia herkkuaterioita ja ruokailu on usein päivän tärkein hetki, siksi suunnitteluunkin kannattaa panostaa. Jos reissu kestää useita päiviä kannattaa mukaan valita sellaisia ruoka-aineksia jotka eivät pilaannu liian nopeasti.

Nuotion ääressä valmistuvat helposti useat sellaiset ruoat, joita kotona valmistaisi grillissä. Kotona voi jo esivalmistella ruokia, jotta ne ovat nopeita valmistaa luonnossa. Folioon voi kääriä kasviksia kuten vaikka nyytissä paprikaa, porkkanaa, sipulia, ripaus öljyä ja mausteita. Vaelluksella maistuvat myös nuotiolla valmistetut folioon käärityt perunat, niiden kannattaa kuitenkin olla pienikokoisia jotta valmistamiseen ei kulu koko iltaa.

Ateriat kannattaa suunnitella etukäteen, vaikka toki niitä voi täydentää matkan varrella esim. metsästä löytyvillä sienillä, marjoilla tai vaikka kalalla. Jokaisen aterian pakkaaminen erilliseen pussiin nopeuttaa ja helpottaa toimintaa, erityisesti silloin kun päivän vaelluksesta väsyneenä ei jaksa juuri suunnitella tai kaatosade yllättää. Pakkaa vielä erilliseen yleispussiin mausteet, öljy ja muut tarvitsemasi tuotteet. Ateria- tai päiväkohtaisesti pakatun ruoka-ainekokonaisuuden voi aamulla rinkkaa pakatessa asettaa vaikka päällimmäiseksi, jotta ruokatauolla ei tarvitse purkaa koko rinkkaa lounaan tai välipalan löytämiseksi.

Retken ensimmäinen ruoka kannattaa usein ottaa mukaan valmiina tai puolivalmiina etenkin siinä tapauksessa, jos vaellukselle päästään lähtemään myöhään tai ensimmäinen päivämatka on pitkähkö. Päiväretkeä suunnitteleva voi säästää aikaa vaikka tekemällä voileivät valmiiksi ja kuorimalla hedelmät jo kotona. Lettutaikinan voi tehdä valmiiksi muovipulloon mukaan otettavaksi, jolloin se on nopeasti käytettävissä nuotiolla. Kylmään vuodenaikaan retkeillessä kotona valmiiksi kuoritut ja pilkotut raaka-aineet pelastavat sormet liialliselta palelulta ja retkeilijän harmistukselta.

Kylmälaukkua ei vaelluksessa tietenkään kanneta mukana, mutta onneksi se on helppo korvata. Täytä muutama puolen litran pullo vedellä ja laita ne päivää ennen matkaa pakastimeen. Pakatessasi laita kylmätuotteet ja jäiset pullot kylmätuotteiden kuljetuspussiin ja kääräise vielä pussi pyyhkeeseen tai johonkin vaatteeseen jonka olet pakkaamassa mukaan. Näin saat kylmätuotteet säilymään ainakin yhden päivän.

Ruokien valmistamisen helppous nousee arvoonsa vaelluksella. Vaikka suunnittelisit joinain päivinä tai iltoina kokkaavasi kunnon aterian, kannattaa huonompia hetkiä varten varata mukaan nopeasti valmistuvaa valmisruokaa. Kaupoissa on tarjolla valtava määrä erilaisia kuivatuotteita. Vaellukselle voi napata mukaan esim. pussikeittoja, kastikepusseja, pasta- ja pata-ateriapusseja ja kuivattuja kasviksia. Säilykkeet ovat usein turhan painavia kantaa, ylimääräinen paino alkaa jossain vaiheessa harmittaa. Varsinaisten valmisruokien lisäksi hyödyllisiä eväitä ovat myös mm. liemikuutiot ja -jauheet, viljapihviaineikset, soijarouhe ja -suikaleet, perunasosehiutaleet ja -jauheet, pastat, nuudelit, riisit, cuscus, polenta, ohra, tattari, ohukaisjauheet, linssit, mausteet ja tomaattisose.

Helppo yhden päivän ruokalista voi näyttää esimerkiksi tältä:

  • Aamupala: ruisleipää, puuroa, marjakiisseliä, kahvia/teetä/kaakaota
  • Lounas: pussikeitto, näkkileipää, teetä
  • Välipaloina: pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä, keksejä, suklaata, näkkileipää
  • Päivällinen: valmispasta-ateria tonnikalalla tai kotona ruskistetulla jauhelihalla, sekaan tuorejuustoa

Iltapala: lettuja, voileipää, teetä/kaakaota

Ruoan lisäksi retkille on tärkeää varata riittävä määrä juomaa. Aikuinen tarvitsee noin 2,5 litraa juomaa vuorokaudessa. Talvella tulisi nauttia vähintään litra lämmintä vettä, sillä kylmän veden juominen kuluttaa energiaa ja viilentää elimistöä.

Saatat myös pitää...