SE ON TÄYSIN NORMAALIA
Blogi

SE ON TÄYSIN NORMAALIA

Stressi on normaali ihmisen tila. Välillä sitä pitääkin olla. Suurin osa meistä ei kuitenkaan osaa helpottaa stressiä vaan pakenee ongelmalta lyhytaikaisiin nautintoihin: alkoholiin, uhkapeleihin ja vaikka mihin muuhun – esimerkiksi myös roskaruoan ahmimiseen. Kaikki tällaiset keinot eivät kuitenkaan helpota stressiä vaan saavat aikaan täysin vastakohtaisen reaktion: stressi pahenee entisestään. Meidän on tunnustettava, että emme osaa hallita stressiä, koska meillä ei ole tarpeeksi tietoa asiasta. Tämän blogin sivuilla ollaan jo kerran puhuttu siitä, mitä stressi on ja mitä prosesseja se elimistössämme aiheuttaa, joten tässä keskitymme enemmän siihen, mistä se nykyaikaisella ihmisellä johtuu ja miten stressitilasta päästään pois.

Syitä Ja Oireita

Stressitilaan voi joutua sekä ulkoisista että sisäisistä tekijöistä. Tässä kuitenkin sanottakoon, että ulkopuoliset stressin aiheuttajat ovat vain sisäisten stressin aiheuttajien peili. Ulkopuolisia aiheuttajia ovat deadlinet, varsinkin kun realistinen ennuste sanoo, että tiettyä tärkeää työtä ei enää ehditä viedä loppuun saakka; läheisen kuolema, muutto toiseen paikkaan, työpaikan menettäminen tai (!) uuden työpaikan saaminen, rahaongelmat, perhesuhteet ja uniongelmat. Uniongelmat voivat johtaa stressiin, mutta toisaalta pitkittynyt stressi voi johtaa uniongelmiin – joka puolestaan vain pahentavat stressiä entisestään. Sisäiset stressin syyt ovat paljon mielenkiintoisempi aihe, jota jokaisen helposti stressaantuvan ihmisen kannattaa silloin tällöin ajatella. Niihin kuuluu ihmisen huono käsitys hänestä itsestään, omien voimien jatkuva yliarviointi, sisäiset ristiriidat, mahdottomuus ennustaa tulevaisuutta, negatiivinen sisäinen dialogi, pessimismi, epävarmuus ja pyrkiminen täydellisyyteen. Jos tuntuu siltä, että nyt kaikki on hyvin, mutta takana on vaikea stressi, kannattaa syventyä näihin asioihin ja miettiä, jos jotain voisi korjata eli muuttaa omaa ajattelutapaa – tai selvittää ja ratkaista olemassa olevat ongelmat. Kun sisäisiä stressin aiheuttajia ei juuri ole, stressitilaan joutuminen on paljon epätodennäköisempää.

Omaa käyttäytymistä kannattaa myös silloin tällöin seurata. Näin voidaan saada stressi haltuun jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Ensimmäinen merkki on herkkä ärtyvyys: mitä useammin alkaa tapahtua sellaista, että kaikki ärsyttää, sitä todennäköisemmin se on merkki alkavasta stressistä. Paniikkikohtaukset ovat jo huutava merkki alkavasta stressistä, vaikka ne kestäisivät vain lyhyen ajan. Äkilliset mielialan muutokset ja tunteiden räjähdykset saattavat tuntua positiiviselta ilmiöltä, kun kyse on positiivisista tunteista, mutta hyvin usein stressaantunut ihminen kokee hirveitä mielialan muutoksia ja positiivisen kokemuksen jälkeen saattaa tulla vakavan masennuksen vaihe. Liiallinen ilo on myös merkki alkavasta stressistä. Täysin syyttä ilmenevä huolen tunne on vielä yksi stressin kaveri: normaalit huolet aiheuttavat yleensä toimenpiteitä, kun taas stressaantuneen ihmisen huolet pyörivät samanlaisina hänen päässään koko ajan, mutta hän ei ryhdy minkäänlaisiin tilannetta korjaaviin toimenpiteisiin.On stressillä olemassa myös fysiologisia oireita, kun se on ehtinyt vaikuttaa elimistöömme jo paljon. Korkea verenpaine, sykkeen kiihtyminen, ruoansulatuksen hidastuminen, vastustuskyvyn heikkeneminen ja jatkuva väsymyksen tunne ovat vasta listan alkua. Niitä voivat seurata uniongelmat, lihasjännitykset, erilaiset pelot ja paniikkikohtaukset ilman mitään tervettä syytä ja jopa sydän- ja suonisairaudet. Näitä kuitenkin nähdään enemmän jo vakavassa stressitilassa, kun siinä on pysytty pitkään aikaan ja on syytä hakeutua lääkäriin.

Seuraavilla sivuilla kerron, millä tavalla stressi voidaan voittaa itsenäisesti. Edellä kirjoitetun perusteella se pitäisi osata tunnistaa jo varhaisessa vaiheessa, mikä antaa paljon paremmat mahdollisuudet selviytyä stressistä ilman ammattilaisten apua. Saattaa olla niinkin, että kukaan ei edes huomaa olevasi stressissä, kun kaikki tapahtuu vain oman pään sisällä. Tavataan seuraavilla blogin sivuilla!

Saatat myös pitää...