SE ON TÄYSIN NORMAALIA del 2
Blogi

SE ON TÄYSIN NORMAALIA del 2

Kun on osattu havaita ja lukea omia stressin oireita, on syytä yrittää selviytyä tilanteesta ensin itse, ilman ulkopuolista apua. Merkkinä siihen, että ulkopuoliselle avulle on tarvetta, on täysi haluttomuus yrittää päästä stressistä omin voimin, joten jos kaikki keinot tuntuvat vääriltä – ei muuta kuin lääkäriin. Yrittää kuitenkin aina voi ja pitää, koska näitä keinoja käyttämällä stressaantunut ihminen ei kuitenkaan menetä yhtään mitään.

Ajanhallinta Kuntoon

Jatkuva kiire on yleisin stressin syy. Välillä oman ajan tehokas käyttö voi olla hyvinkin vaikeaa, mikä on nykymaailmassa täysin normaalia: meillä on aina niin paljon kivaa ja vähemmän kivaa, mutta tärkeää tekemistä, että mitään ei enää ehditä. Ajanhallinta on siis opeteltava ja otettava se käyttöön. Hyvin järjestäytynyt ihminen pystyy selviytymään joka päivän rutiineista täysin kiireittä, ja jos jotain ei ehditä, hän ei vaan stressaa, koska hän on täysin varma: suunnitelmat olivat ihan oikeat. Erilaiset ajanhallintakoulutukset eivät opeta ihmistä tekemään enemmän, kuten niistä on tapana ajatella, mutta tällaiset koulutukset antavat oikean suunnittelutaidon äkillisten ja jatkuvien asioiden hoitamiseen. Kun oma aika suunnitellaan hyvin ja tehokkaasti, kaikki ehditään tehdä joko ennen deadlinea tai paremmassa tapauksessa voidaan jopa ennakoida. Olemme laiskoja opettelemaan tehokasta ajankäyttöä ja vielä laiskempia tunnustamaan, että emme osaa käyttää omaa aikaa, mutta jossain vaiheessa tällainen askel on kuitenkin tehtävä.

Unen Merkityksestä

Olen joskus kehittänyt seuraavan ajatuksen: jos et tiedä, mitä pitäisi tehdä, mene nukkumaan. Unella on aivan järjettömän iso merkitys terveydessämme ja tämän kautta myös elämässämme. Selittelyt, että aika ei riitä hyviin yöuniin, voi unohtaa nyt heti: jos aikataulussa ei ole tilaa unelle, siinä aikataulussa on jotain ylimääräistä eikä se ole unta. Aikataulun suunnittelun pitää perustua siihen, että nukutaan ainakin seitsemän tuntia vuorokaudessa, ja vasta tästä määrästä lähdetään tanssimaan muiden hoidettavien asioiden ympäri. Elokuvissa tai baarissa käynnit voi vetää rohkeasti aikataulusta pois, jos ne vievät uneen varattua aikaa. Sama koskee erilaisia ylimääräisiä töitä, harrastuksia ja niin edelleen. Oma uni ensin. Hyvin nukkuva ihminen ajattelee paremmin, hänen keskittymiskykynsä on paljon parempi kuin unettoman kaverinsa, ja kaiken lisäksi voimme tässä todeta, että hän hallitsee omaa aikaa paremmin. Ei se tarkoita sitä, että hänen elämänsä on tylsää. Se tarkoittaa sitä, että hän arvostaa itseään ja viihtyy myös itsensä kanssa, eikä yritä helpottaa stressiä menemällä kapakkaan vielä yhdelle oluelle.

Fyysistä Aktiivisuutta

Ei se mikään salaisuus ole, että urheilu vähentää stressiä, mutta olemme hyvin laiskoja käyttämään tätä tietoa hyväksemme. Säännöllisellä liikunnalla ei ole kuitenkaan pakko tarkoittaa raskaita treenejä kuntosalilla kolme kertaa viikossa: jos painojen nosto ei tunnu omalta lajilta, ei tarvitse pakottaa itseään tekemään sitä. Sen sijaan kymmenen minuutin aamujumppa toimii jopa paremmin kuin kuntosalilla käynnit: se herättää elimistön, saa verenkierron toimimaan hyvin heti aamusta ja parantaa yleistä kuntoa. Omaan rutiiniin voi lisätä enemmän aktiivisia harrastuksia ja jättää esimerkiksi leffaillat pois: kun tällaisen korvaa esimerkiksi suksiretkellä kavereiden kanssa, olo on paljon parempi. Fyysistä aktiivisuutta on myös siivous, ja se voi lieventää stressiä jopa paremmin kuin urheilu: siivouksen aikana tehdään fyysistä työtä, jonka tulokset nähdään heti. Puhdas koti on aina parempi paikka asua.

Keinoja stressin hallintaan on monenlaisia. Tähän olen koonnut vain ne helpoimmat, joista jokaisen tulisi aloittaa, kun maailma näkyy tummemmissa sävyissä ja kaikki tuntuu turhalta. Ei se turhaa ole. Emme vaan välillä osaa nauttia omasta elämästämme.

Saatat myös pitää...