OLETKO IHAN VARMA, ETTÄ HALUAT HALLITA KAIKKEA?
Blogi

OLETKO IHAN VARMA, ETTÄ HALUAT HALLITA KAIKKEA?

Tässä tulee nyt pitkä juttu, joka ei todennäköisesti yhteen kirjoitukseen mahdu. Muistan ne päivät, kun olin itse stressaantunut ja masentunut ja kuinka ikuiselta tuntui kaikki aika, jota kulutin erilaisissa puuhissa – ja miten pääsin siitä vihdoin viimein pois. Tässä kerron sekä omista kokemuksistani että siitä, mitä maailman psykiatrit ja psykologit ovat tutkineet. Miten saada helpotusta stressiin? Miten masennus hoidetaan omatoimisesti? Jotkut lukijat saattavat tässä vaiheessa kommentoida, että stressi ja masennus ovat kaksi täysin eri asiaa, mutta minä en ole mikään lääkäri tästä kiistelemään. Tiedän, että eroja on, mutta keskityn enemmän siihen, mikä voisi auttaa tällä hetkellä vaikeassa tilanteessa eläviä ihmisiä.

Syitä Stressille

Kun stressin syy on tiedossa… mutta hetkinen, mistä sen tietää? Stressejä ja masennuksia analysoidaan, ajatellaan, pohditaan ja tutkitaan. Joillakin ihmisillä stressi on seuraus vuosia jatkuneesta työstä. Jotkut kärsivät stressistä kotona, kun siellä on liikaa tekemistä tai suhteet läheisten kanssa tuovat koko ajan uusia haasteita eteen. Jotkut ihmiset törmäävät jossain vaiheessa elämää siihen, että nyt ei enää tiedetä oikeaa kulkusuuntaa – ja tuntuu siltä, että jalkojen alta on viety perustukset pois. Joissakin tapauksissa nähdään sitäkin, että stressistä kärsivä ihminen ei löydä elämästään mitään sektoria, jota hän hallitsisi, kun hän olisi taas halukas kontrolloida kaikkea, mitä hänen elämässään tapahtuu. Onko niin väliä, mistä stressi johtuu, kun stressitilanteeseen ollaan jo jouduttu? Sanoisin, että merkitystä on kaikilla stressiä edeltäneillä tekijöillä, mutta kun ollaan jo tilanteen edessä kasvot vastakkain, täytyy ryhtyä toimiin – ja mitä aikaisemmin aloitetaan, sitä tehokkaammin se toimii.

Kontrollin Tarve

Tässä tarkoitan siis sitä kontrollin tarvetta, kun haluamme kontrolloida kaikkea, eikä sitä kontrollia, missä olisimme itse olleet kontrolloitavana persoonana. Ihmiselle on täysin normaalia haluta hallita tilanteita kuin tilanteita, mutta tämä ei valitettavasti ole aina mahdollista. Töissä isoista asioista päättävät kovemmat päälliköt, yliopistossa edetään muiden mukaan eikä omaan tahtiin sopivalla tavalla, perheessä täytyy aina ottaa huomioon muidenkin toivomukset eikä läheisiä voi pakottaa tekemään vain sitä, mitä itse haluaa, ja ystävätkin saattavat silloin tällöin toimia odottamattomasti. Sitä sattuu. Kun tuntuu siltä, että tilanne lähtee käsistä, sitä ei tarvitse yrittää palauttaa oman kontrollin alle, vaikka mieli tekisi juuri sitä. Tällainen toiminta aiheuttaa kuitenkin sen, että tilanne karkaa käsistä entistä nopeammin ja kaikkialla kohdataan vain protestia. Muodostuu noidankehä, josta on pakko päästä pois. Mikä siihen auttaa, kun kompromisseihin ei ole enää stressin takia valmiutta ja jatkuvat yritykset saada kaikki takaisin hallintaan loppuvat ikävästi? Siihen auttaa uusi toiminta.

Uudella toiminnalla tarkoitan jotain sellaista, missä stressaantunut ihminen voi tuntea hallitsevansa tilannetta. Yksinkertaisin esimerkki on urheilu, mutta ei kuitenkaan joukkourheilu vaan urheilu yksin esimerkiksi kuntosalilla painojen kanssa. Lisäksi ihminen voi täysin hallitusti vaikuttaa omaan ruokavalioon. Tilanne on hänen kontrollissaan, ja kehokin kiittää hyvistä tuloksista. Hyvinvointi paranee ja elämään tulee uusi asia, jota hallitaan halutulla tavalla. Siinä vaiheessa avautuu jo uusia horisontteja ja yllättäen oma käsitys monesta asiasta muuttuu: läheisten kanssa jaksetaan sopia nyt asioista enemmän, ja töissä osataan ilmaista oma mielipide perustellusti ja loogisesti. Vaikka urheilu onkin helpoin esimerkki, se ei tarkoita sitä, että kaikkien täytyy nyt mennä urheilemaan: uusi harrastus voi liittyä vaikka neulontaan, ompeluun, autoiluun – siis kaikkeen siihen, mistä on joskus aikaisemmin ollut kiinnostusta.

Saatat myös pitää...